Tra meno di un mese nella galleria L’Espace Créatif, a Montreal, in Canada, si celebrerà l’ultimo atto del contest dedicato ad Eric Woolfson.
Per quelli che ci leggono per la prima volta, ricordo rapidamente che il contest chiamato Eric Woolfson Forever: An Artistic Tribute, è iniziato l’anno scorso a maggio con QUESTO POST, da un’idea del sottoscritto (già fondatore dell’Associazione Culturale Fumettomania Factory e coordinatore della fanzine Fumettomania) e la canadese Haïfa Adam, giornalista e dall’agente di artisti e creatrice di allestimenti con vendita delle opere.
Entrambi siamo appassionati di musica, entrambi conosciamo un numeroso gruppo di artisti, ed abbiamo cercato di coinvolgerli nel nostro progetto che è un tributo ad un’artista molto particolare e sensibile, che è ricordato principalmente per essere stato il co-fondatore di Alan Parsons Project, autore di alcune tra le più belle canzoni del gruppo.
Sono ventuno le opere che dal 2 dicembre 2012 (giorno in cui ricorre la morte dell’artista, avvenuta nel 2009), per due settimane saranno esposte e messe in vendite nella galleria L’Espace Créatif e quelle che stiamo per presentare sono probabilmente le ultime quattro.
Le prime due opere sono state realizzate da due autrici straniere, Luciana Martinez e Maryshape Baggini, che hanno inviato le loro opere direttamente ad Haifa.
Ecco uno stralcio delle due opere ed una breve biografia delle autrici.
Maryshape Baggini
Luciana Martinez
Luciana Martinez, born in Cordoba Argentina on July 27, 1981.
Graduated Painter & Sculptor who enjoys Drawing more than anything else, she is also very dedicated to Cultural Management. Luciana is currently one of the most influential Curator in Argentina where she organizes exhibitions and she herself participates in the Production of the Exhibitions & Vernissages.
or me, the most important in creating, is to have fun, keep what I felt as a child. The excitement when I saw colored pencils.
In my paintings there’s always human figures and landscapes. I appear infinite and inexhaustible in elements to represent.
Le ultime due opere, invece, sono di due autrici italiane.
BARBARA NICORA di Genova, la conosco, artisticamente, da alcuni anni ed è molto talentuosa ed ironica; la sua opera mi ha scosso perché ha adorato uno stile molto particolare scevro da inutili abbellimenti, scarno e diretto. Lascio spazio all’artista con le note sull’opere e su un suo breve commento.
titolo dell’opera: l’occhio nel cielo
dimensioni: 19×39,5 cm
tecnica: matite, inchiostro, acquarello, digitale
ispirata alla canzone “Eye in the Sky” degli Alan Parson Project
Commento:
Ascoltavo “Eye in the Sky” quando ero ancora una bimba che andava a scuola con una grande cartella blu; ovviamente del testo non capivo una parola, ma ho scoperto, crescendo, che raramente una canzone rimane nel cuore senza che il messaggio contenuto in essa abbia un significato preciso per chi l’ascolta, poco importa se espresso in una lingua diversa. E così è stato anche per “Eye in the Sky”, quando ho avuto l’opportunità di tradurne il testo: il tema del Grande Occhio che ti controlla senza lasciare spazi in cui nascondersi è qualcosa che mi tocca da vicino. Piacevole oltre ogni dire è stato inoltre scoprire che gli Alan Parsons ed io condividevamo la passione per lo stesso autore di fantascienza, Philip K. Dick, al quale l’intero album è ispirato (e questo brano in particolare).
Ma, una volta scelto il tema, è stato tutt’altro che facile decidere come esprimerne il concetto. Ho pensato a mille modi diversi con i quali si potesse rappresentare l’Occhio e nessuno mi convinceva.
Così ho deciso di cambiare approccio: invece di mostrare l’Occhio, ho deciso di mostrare ciò che l’Occhio vede, così che lo spettatore entri nell’illustrazione e lì diventi attore. La nudità esposta è sia una condizione psicologica che un punto di vista.
Il computer mi ha poi permesso di fondere insieme i diversi media, che altrimenti non avrebbero potuto coesistere.
Ed infine, quasi alla scadenza delle consegne del Contest una giovane artista siciliana mi ha contattato scrivendomi : << ho appreso con molto piacere l’esistenza del contest “Eric Woolfson Forever: An Artistic Tribute” e vorrei parteciparvi con la mia opera intitolata “The Game Never Ends” >>.
L’artista si chiama SILVIA DI MAURO, per il suo tributo si è ispirata all’album “The Turn of a Friendly Card” di Alan Parsons Project, album amato dall’autrice e particolarmente pregno del supporto di Eric Woolfson.
L’opera è stata eseguita in formato A3 e misura precisamente 29.7×42 cm. E’ stata utilizzata una tecnica mista composta da 70% Acquerello, 20% inchiostro nero di china e 10% markers.
Breve biografia:
Silvia Proviene da studi autodidattici, ha effettuato varie opere su commissione, ha esposto al Museo Griffin Gallery di Londra per l’evento Ink Competition by Winsor&Newton ed in varie gallerie d’Arte a Catania.
Ha organizzato ultimamente mostre d’arte e fumetti a Catania ed è rientrata tra i vincitori del concorso di fumetti “Cover Reloaded“.
ENGLISH VERSION
by Haifa Adam
In less than a month in the gallery L’Espace Créatif, in Montreal, Canada, will be held the last act of the contest dedicated to Eric Woolfson.
For those who read us for the first time, I remember quickly that the contest called Eric Woolfson Forever: an Artistic Tribute, began last year in May with THIS POST, the brainchild of myself (former founder of the cultural Fumettomania Factory and coordinator of the fanzine Fumettomani@) and the Canadian Haïfa Adam, journalist and agent of artists and creative productions with the sale of the works.
Both are passionate about music, both know a large group of artists, and we have tried to involve them in our project is a tribute to an artist very special and sensitive, which is mainly remembered for being the co-founder of the Alan Parsons Project , author of some of the most beautiful songs of the group.
I’m twenty-one works from the December 2, 2012 (the day which marks the artist’s death, which occurred in 2009), for two weeks will be exhibited and offered for sale in the gallery L’Espace Créatif and those I am about to present are probably the last four.
The first two works were carried out by two foreign authors, Luciana Martinez and Maryshape Baggini, who have sent their works directly to Haifa.
Here is an excerpt of the two works and a short biography of the authors..
Luciana Martinez
Luciana Martinez, born in Cordoba Argentina on July 27, 1981.
Graduated Painter & Sculptor who enjoys Drawing more than anything else, she is also very dedicated to Cultural Management. Luciana is currently one of the most influential Curator in Argentina where she organizes exhibitions and she herself participates in the Production of the Exhibitions & Vernissages.
For me, the most important in creating, is to have fun, keep what I felt as a child. The excitement when I saw colored pencils.
In my paintings there’s always human figures and landscapes. I appear infinite and inexhaustible in elements to represent.
Maryshape Baggini
Biographie
(Author’s note: we are waiting to receive it
The last two works, however, are two Italian authors.
BARBARA NICORA of Genova (Italy), I know, artistically, for several years and is very talented and ironic, and his work has shaken me because he loved a very particular style free from unnecessary embellishments, gaunt and direct. Leave room with the artist notes sull’opere and his brief comment.
title of the work: the eye in the sky
dimensions: 19×39, 5 cm
technique: pencil, ink, watercolor, digital
inspired by the song “Eye in the Sky” by Alan Parsons Project
Comment:
Listening to “Eye in the Sky” when I was still a little girl who went to school with a big blue folder and obviously did not understand a word of the text, but I found, growing, rarely is a song in the heart without the message contained in it has a specific meaning to the listener, no matter if expressed in a different language. And so it was for “Eye in the Sky” when I had the opportunity to translate the text: the theme of the Great Eye controlling you without leaving spaces to hide is something that concerns me. Pleasant beyond belief has also been discovered that Alan Parsons and I shared the same passion for the science fiction author, Philip K. Dick, in which the entire album is inspired (and this song in particular).
But, once you have chosen the theme, it was not easy to decide how to express the concept. I thought of lots of different ways which could represent the Eye, and no one convinced me.
So I decided to change approach: instead of showing the Eye, I decided to show what the eye sees, so that the viewer enters the illustration and there to become an actor. The nudity exposed is both a psychological condition that a point of view.
The computer has also allowed me to merge the different media, which otherwise could not coexist.
And finally, almost at the end of the Contest deliveries a young Sicilian artist contacted me by writing: << I have learned with great pleasure the existence of the contest “Eric Woolfson Forever: An Artistic Tribute” and would like to participate with my work entitled “The Game Never Ends”>>.
The artist is called SILVIA DI MAURO, for his tribute album was inspired by “The Turn of a Friendly Card” by Alan Parsons Project album and particularly loved by the author of the full support of Eric Woolfson.
The work was carried out in A3 and precisely measure 29.7×42 cm. E ‘was used a mixed media consisting of 70% Watercolor, black ink of china 20% and 10% markers.
Short biography:
Silvia comes from self-study, carried out various works on commission, he exhibited at the Griffin Museum Gallery in London for the event by Winsor & Newton Ink Competition and various art galleries in Catania.
He recently organized exhibitions of art and comics in Catania and has returned among the winners of the comic book “Cover Reloaded”.